Endowment
Als mensen zijn we erg gehecht aan de dingen die van ons zijn, die 
we bezitten. We willen ze niet kwijtraken. In de psychologie heet dit ‘endowment’. Endowment is een vorm van verliesaversie, die specifiek optreedt bij bezit. Er is veel onderzoek gedaan naar endowment en verliesaversie (veelal door Tversky & Kahneman) en uit deze onderzoeken komt steeds één gouden regel naar boven: we zijn ongeveer 2,5x zo gemotiveerd om iets wat we al bezitten, niet te verliezen, dan om iets van dezelfde waarde te verkrijgen.


Het nieuwe pensioenstelsel vraagt inzicht in de wensen van de pensioendeelnemers en -gerechtigden. Bijvoorbeeld over hoe belegd moet worden en de fondsen waarin. Belangrijk om te weten, want beleggingsbeleid is voor de lange termijn én met grote gevolgen voor de uiteindelijke pensioenuitkeringen. Daarom onderzoeken pensioenuitvoerders als PGB Pensioenservices dit nauwgezet. Belangrijk daarbij is de representativiteit van de onderzoeksgegevens. Daarvoor moeten voldoende mensen deelnemen aan zo’n risicobereidheidsonderzoek. En hoe meer, hoe beter natuurlijk.
Zoveel mogelijk digitaal contact met je klanten kunnen hebben: welk bedrijf wil dat nu niet? Want het is sneller, veel goedkoper en voor alle betrokkenen gemakkelijker. Maar ja, dan moeten je klanten wel hun e-mailadres op hebben gegeven in de door jou aangeboden digitale omgeving. En dat is – zeker bij oudere gegevens en portefeuilles – vaak nog niet het geval.
Dazure is een unieke volmachtpartij. Niet in de laatste plaats omdat ze regelmatig nagaat of de verzekering beter kan. Kan dat, dan biedt Dazure de klanten de gelegenheid om naar die verbeterde verzekering over te stappen. Kosteloos en zonder voorbehouden. Een goede zaak, vinden wij.
Op 4 november presenteerden we samen met Eerstestap.nl de Digitale Hypotheek Collega en 
Levensverzekeringsmaatschappij Scildon start een brede pilot waarbij consumenten die gaan stoppen met roken direct al in aanmerking komen voor de “niet-rokerskorting” bij overlijdensverzekeringen. Uit het persbericht: “Scildon heeft het pilotprogramma opgezet met ondersteuning van Guideology, experts in gedragsbeïnvloeding. De ontwikkelde content en customer journey ondersteunen de deelnemers met behulp van gedragspsychologische communicatietechnieken om te stoppen met roken. Consumenten die van het aanbod gebruik maken, krijgen bijvoorbeeld na aanmelding een persoonlijk certificaat van deelname dat onbewust een beroep doet op hun commitment. Met diverse goed getimede mails worden klanten gemotiveerd te stoppen met roken en dit vol te houden.” 
Guideology is kennispartner van het Actieplan Consumentenkeuzes. “Binnen het eind 2018 gestarte Actieplan Consumentenkeuzes werken de financiële sector, consumentenorganisaties, kennisinstituten en het ministerie van Financiën samen om vernieuwende manieren te ontwikkelen om consumenten een financieel gezonde keuze te laten maken. Uit de eerste afgeronde initiatieven zijn interessante inzichten verkregen, zo liet minister Hoekstra de Tweede Kamer dit voorjaar weten.” Het VvAA project waaraan wij samen met 
“VvAA doet met het project Nazorg 2.0 mee aan het Actieplan Consumentenkeuzes. Doel van dit initiatief is om consumenten te activeren de digitale verzekeringscheck-up te starten, de daarin gevraagde relevante informatie te delen én het gehele nazorgtraject succesvol te doorlopen. Het project heeft inmiddels al tot verbluffende resultaten geleid.” Lees verder in het