Het effect van de beïnvloedingstechniek Endowment Effect
In deze Small Talks voor financiële dienstverleners verklaren gedragspsycholoog Mischa Coster en gedragsmarketeer Paul de Heer het Endowment effect. Wat het is, waar het optreedt in de praktijk van de financiële dienstverlening en vooral: hoe je het kunt doorbreken. Mét voorbeelden voor de adviespraktijk, dus lees verder in InFinance!
Processing Fluency: maak het je klanten gemakkelijk!
In deze aflevering van Small Talks voor financiële dienstverleners gaan gedragspsycholoog Mischa Coster en gedragsmarketeer Paul de Heer dieper in op het gebruik van Processing Fluency: het gemak waarmee je klanten jouw teksten en processen op kunnen nemen en dus makkelijker het door jou gewenste gedrag kunnen vertonen. Lees daarom verder, leer wat Processing Fluency is en hoe je het gebruikt om richting te geven aan klantgedrag. Met voorbeelden voor de adviespraktijk!
Provisietransparantie draagt bij aan vertrouwenspositie!
In dit artikel beziet media- en gedragspsycholoog Mischa Coster van Guideology actieve provisietransparantie door een psychologische bril. Hij schetst de psychologie van waardeperceptie én de positieve invloed van provisietransparantie hierop. Op basis hiervan geeft hij financieel adviseurs zes praktische tips mee om deze waardeperceptie bij hun klanten en prospects te vergroten.
Bespaar tijd en kosten met gedragswetenschappelijke procescommunicatie!
Vormen een lage investering, snelle realisatie en meetbaar resultaat dé ideale business case? Mischa Coster en Paul de Heer van Guideology beantwoorden deze vraag direct en volmondig met ‘ja’. Zij hebben de afgelopen jaren al veel financiële dienstverleners geholpen met het richting geven aan klantgedrag. Daarbij verrijken zij communicatie met wetenschappelijke gedragspsychologische strategieën en technieken. Zij concluderen dat deze aanpak óók – en wellicht juist – voor procescommunicatie erg succesvol kan zijn. Lees dus verder in het artikel in InFinance!
Guideology Small Talk InFinance: Labour Effect
Wij verzorgen de maandelijkse column Guideology Small Talks in dé vakbladen voor professionele financiële dienstverleners: InFinance en Client Officer. In deze Small Talk leggen we je het gebruik van het Labour Effect uit. Hoe verhoog je de waardeperceptie van je klant voor jouw dienstverlening en wordt je declaratie soepel geaccepteerd? Mét een voorbeeld uit de adviespraktijk, dus lees verder in InFinance.
Guideology Small Talk InFinance: Service Framing
Wij verzorgen de maandelijkse column Guideology Small Talks in dé vakbladen voor professionele financiële dienstverleners: InFinance en Client Officer. In deze Small Talk leggen we je het gebruik van Service Framing uit. Hoe zet je een ‘dwingend verzoek’ om in bewijs van je hulpvaardigheid en voorkóm je weerstand bij je klant? Mét een voorbeeld uit de adviespraktijk, dus lees verder in InFinance. Mét een geanimeerde tutorial!
GoedIdeeVoogdijverzekerd: de juiste snaar raken bij ouders!
Dazure lanceerde wéér een nieuw GoedIdee: VoogdijVerzekerd. Dat vinden ook de adviseurs: deze verzekering won de Adfiz Award 2024 in de categorie Klantbelang! Dat is logisch (vinden wij): het product is ontwikkeld vanuit de situatie waarin kinderen, ouders en voogden geraken bij het overlijden van één of beide ouders. Hiervoor biedt het voor een luttel bedrag alle benodigde financiële zekerheid én hulp voor álle betrokkenen. Dazure vroeg ons om ook hiervoor weer de overtuigende communicatie te verzorgen.
Wij startten zoals bijna altijd met het marktonderzoek. Op zoek naar de gedragspsychologische determinanten die bepalen hoe ouders écht tegen deze situatie aankijken achterhaalden we ook veel feitelijke commerciële marktinformatie. Zo blijkt er veel behoefte aan het product: 85,7 % van de ouders vindt het belangrijk dat bij het wegvallen van (een van) hen de kinderen kunnen doorleven op de manier die zij gewend zijn en dat daarvoor, los van een erfenis, voldoende geld is. Ook vindt 67,5 % het belangrijk dat de voogd geld krijgt om o.a. woningaanpassingen te doen en dat niet uit eigen zak hoeft te betalen. De marktpotentie is één; het overtuigen van ouders is twee. De gevonden determinanten hebben we daarom vertaald naar gedragspsychologische technieken. Deze hebben we gebruikt in alle communicatie: van de website tot het speciale mailpakket dat adviseurs kunnen gebruiken om hun klanten succesvol te benaderen. Wij zien mét Dazure en haar adviseurs uit naar succes voor dit zinvolle product!
Guideology Small Talks in InFinance: Temporal Landmarks
Wij verzorgen de maandelijkse column Guideology Small Talks in dé vakbladen voor professionele financiële dienstverleners: InFinance en Client Officer. Daar zijn we best een beetje trots op! In deze Small Talk leggen we je het gebruik van Temporal Landmarks uit. Wat zijn deze sociaal geaccepteerde mijlpalen in de tijd? En hoe gebruik je die? Lees verder in InFinance Kansen & Visies 2024!
Project Verzekerings Check-up in de spotlights bij presentatie aan minister Kaag!
We zijn best trots! Want op 14 november nam minister Sigrid Kaag de publicatie ‘Gedragsperspectief op geldzaken’ in ontvangst. Hierin staan handreikingen om consumenten gezonde financiële keuzes te laten maken. Eén van onze favoriete projecten – VvAA Verzekerings Check-up -is één van die initiatieven. Met deze check up responderen consumenten veel beter op uitnodigingen tot nazorg, zodat die daadwerkelijk en goed plaatsvindt. Bovendien dit efficiënter en tegen lagere kosten! Want digitale collega Joyce doet de eerstelijns nazorg. Lees daarom even verder!
VvAA is een innovatieve financiële dienstverlener en durfde het daarom aan om de eerstelijns verzekeringsnazorg via een digitale collega te doen. Dialog Group ontwikkelde deze single purpose outbound chatbot. Om consumenten te overtuigen de nazorg check-up daadwerkelijk te dóen – en dit ook nog op een geheel nieuwe manier: via een chat i.p.v. in een gesprek met een adviseur – ontwierpen en produceerden wij overtuigende communicatie:
– Een uitnodiging voor een nazorgdialoog met Joyce Chatbot; waarin we de klant aanspreken op self efficacy en autonomie;
– Een reminder indien nodig; natuurlijk met empathie dat men niet eerder reageerde;
– Én een slotmail; gebaseerd op verliesaversie op basis van entitlement. Met name déze communicatie leverde veel extra respons op: tot 65 % open rate en 17 % extra nazorgdialogen!
Ook mochten wij de chatflow gedragspsychologisch optimaliseerden, zodat de betreffende consumenten deze daadwerkelijk afronden.
Deze communicatie werd per tranche telkens verfijnd volgens een tevoren opgesteld experimenteel design. Zo werd gestructureerd toegewerkt naar het optimum. Het resultaat: digitale collega Joyce heeft een vast contract bij VvAA!
Meer lezen? Check het uitgebreide artikel over nazorg met chatbot Joyce in InFinance.
Recente publicaties
-
Weerstand: de onzichtbare muur! augustus 26,2024
-
Het effect van de beïnvloedingstechniek Endowment Effect augustus 26,2024
-
Processing Fluency: maak het je klanten gemakkelijk! april 25,2024
-
Provisietransparantie draagt bij aan vertrouwenspositie! april 25,2024