Portefeuille overnemen? Zó voorkom je verlies van klanten en omzet!
Portefeuille-overnames zijn door de huidige consolidatietrend aan de orde van de dag. Daarbij verliest de overnemende partij vaak relatief veel klanten en dus omzet en verdienpotentieel. Onnodige verliezen, volgens ons. In dit artikel in vakblad InFinance beschrijven we hoe je die verliezen voorkómt door de inzet van gedegen gedragspsychologische communicatie.
Guideology Small Talk InFinance: de techniek Hobson’s Choice + 1
Vanaf 2023 verzorgen wij de maandelijkse column Guideology Small Talks in hét vakblad voor professionele financiële dienstverleners: InFinance. Daar zijn we best een beetje trots op! In de derde Small Talk leggen we je de techniek Hobson’s Choice + 1 uit. Hoe stuur je het gedrag van je prospects en klanten als je ze een extra keuze aanbiedt? En hoe doe je daar op een correcte manier je voordeel mee? Lees verder in InFinance. Mét een geanimeerde tutorial!
Guideology Small Talk in InFinance: de techniek Labeling
Vanaf 2023 verzorgen wij de maandelijkse column Guideology Small Talks in hét vakblad voor professionele financiële dienstverleners: InFinance. Daar zijn we best een beetje trots op! In de tweede Small Talk leggen we je de techniek labeling uit. Hoe stuur je het gedrag van je prospects en klanten als je ze een ‘label opplakt’? En hoe doe je daar op een correcte manier je voordeel mee? Lees verder in InFinance. Mét een geanimeerde tutorial!
Guideology Small Talk in InFinance: de techniek Anchoring
Vanaf 2023 verzorgen wij de maandelijkse column Guideology Small Talks in hét vakblad voor professionele financiële dienstverleners: InFinance. Daar zijn we best een beetje trots op! In de eerste Small Talk leggen we je de techniek anchoring uit. Hoe kun je prospects en klanten in een hogere of lagere getallenmodus zetten en hoe doe je daar op een correcte manier je voordeel mee? Lees verder in InFinance! Mét geanimeerde tutorial!
Leidraad Keuzebegeleiding AFM: professionele beïnvloeding pensioendeelnemers noodzakelijk!
Van leidraad naar gedragspsychologisch stappenplan

De Wet toekomst pensioenen verplicht pensioenuitvoerders tot keuzebegeleiding. Zij moeten onder meer de deelnemer adequaat begeleiden en de keuzeomgeving inrichten zodat de deelnemer een passende keuze kan maken. De AFM houdt toezicht hierop en publiceerde de Leidraad Keuzebegeleiding. Die vraagt gerichte beïnvloeding van gedrag. Hiervoor is een gedragspsychologische aanpak noodzakelijk. In dit artikel in InFinance vatten Mischa Coster en Paul de Heer van Guideology de leidraad samen en schetsen zij het stappenplan om die keuzebegeleiding op basis van toegepaste gedragspsychologie te realiseren.
Podcast gedragspsychologie in marketing en communicatie
In de reeks marcom podcasts Denkpraat interviewt Sven Oyntzen onze gedragsmarketeer Paul de Heer.
Luister naar dit gesprek van twee ervaren marketeers over gedragspsychologie, ethiek, het belang van gedragsdoelen en de beoordeling van commercials en campagnes.
Goede chatbots bestaan écht! Plus twee live tests.
Daar kijk je misschien een beetje van op als je slechte ervaringen hebt met algemene chatbots. Maar single purpose outbound chatbots kunnen echt fantastisch werken. Want dat zijn echte digitale collega’s. Wij hebben die ervaring in de case van VvAA, die door de minister aan de Tweede Kamer is getoond als voorbeeld van hoe het kan en moet. O ja: de chatbot is ontwikkeld door de specialisten van Dialog Group.
Daarom leverden we ook graag onze bijdrage aan een aflevering van Botcasts: de podcast over professionele inzet van chatbots. Luister of bekijk die aflevering dus! Straks in de auto of in de trein? Of prik anders nu gelijk het moment daarvoor in je agenda!
Reciprociteit

Reciprociteit is een ander woord voor wederkerigheid. Wanneer we iets krijgen ontstaat er tussen ons en de gever een onbalans op onze mentale bankrekening. We staan ‘in het rood’, zogezegd. En dat willen we weer in evenwicht brengen. Door iets van min of meer gelijke (emotionele)waarde terug te geven. Dat kan een feitelijk gift zijn, maar ook een gunst verlenen. Bijvoorbeeld ingaan op een voorstel of verzoek. Dit mechanisme is zo sterk dat wanneer de initiële gever de wederdienst categorisch weigert, er een breuk tussen beiden kan ontstaan. Zelfs tussen goede vrienden!
Read MoreLabeling

Mensen zijn geneigd zich te gedragen conform een eigenschap die ze wordt toegeschreven én die ze accepteren; een ‘label’. Bijvoorbeeld: ‘risicomijdend’, ‘avontuurlijk’, verantwoord’ etc. Door te labelen plak je dus een sticker op iemand met daarop deze karaktereigenschap. Doordat de persoon het label accepteert (omdat het een reeds bekende/herkenbare eigenschap is is of omdat het een compliment is) verbindt hij/zij zichzelf aan het gedrag dat bij dit label hoort. Hiermee wordt de kans dus ook groter dat het daarna vertoonde gedrag in lijn licht met deze ‘gelabelde’ karaktereigenschap.
Read More