De ‘Trust Pandemic’: De Psychologie van Vertrouwen in AI

De snelle evolutie van kunstmatige intelligentie van een niche academisch onderzoeksgebied tot een integraal onderdeel van ons dagelijks leven is ronduit opmerkelijk. De prestaties van AI zijn talrijk: van het het oplossen van ingewikkelde problemen en ons te slim af zijn in games zoals schaken, tot het transformeren van hele industrieën.
Met de vooruitgang in technologie zijn AI-systemen alomtegenwoordig geworden en beïnvloeden ze verschillende aspecten van ons leven, van filmaanbevelingen tot uitgebreide medische diagnoses. Onderzoek tot nu toe was vooral gericht op factoren die het AI-vertrouwen zouden kunnen verbeteren, ervan uitgaande dat dat noodzakelijk is.
Read MoreSlimme brief in de vakantie? Natuurlijk!
Ook Veen Maximaal Wonen doet natuurlijk aan actief klantbeheer. Uitdagingen daarbij:
-
- hoe krijg je de consument zover dat hij of zij een afspraak voor een adviesgesprek?
-
- hoe verwerk je twee boodschappen in één brief?
-
- Is verzenden aan het begin van de vakantie slim?
Wij optimaliseerden de bestaande uitingen van Veen Maximaal Wonen. Daarbij pasten wij onder meer technieken als evoking freedom, verliesaversie, een service frame, Zeigarnik effect en commitment & consistentie toe. En ja: wij adviseerden om inderdaad te verzenden aan het begin van de vakantie. Want uit eigen ervaring weten we dat hooguit 20 % van de mensen dan je uiting mist. Als het om e-mail gaat; hier betrof het een brief. Die blijft op de mat liggen; het aantal mensen dat je uiting niet leest is dan nóg stukken lager.
Voor het resultaat laten we graag Evert-Jan van der Veen zélf aan het woord:
“Beste Paul,
Ongekend zoveel reacties. We hebben alles weggedaan met 2 weken ertussen. Veel werk mee en nu nog kijken wat het gaat opleveren maar het aantal reacties is echt heel goed!”
De psychologie van duurzaam gedrag!
Wie Ansvar zegt, zegt duurzaam en bewust. Bewust zelfs met een hoofdletter: want dat is de naam van de nieuwe productlijn van Ansvar. Die kenmerkt zich door de vele extra (uitgebreide) dekkingen en keuzes bij schadeherstel. Ansvar voegt daarmee de daad bij het woord! Daarom stond de relatiedag op 22 juni natuurlijk ook in het teken van duurzam en bewust.
Mischa Coster verzorgde op deze dag de key note: ‘Psychologie van duurzaam gedrag’ die hij speciaal voor deze dag ontwikkelde. Mischa nam de honderden aanwezigen eerst mee in ieders brein: welke drempels spelen onbewust een rol bij duurzaam gedrag? Waarom doen we het niet gewoon? Dat moet je weten om een effectieve aanpak te kunnen ontwikkelen.
Gelukkig biedt de gedragspsychologie hiervoor strategieën en technieken. Mischa paste daarom het REDUCE-model van wetenschapper Jonah Berger toe op duurzaam gedrag en financiële dienstverlening. Dat leverde veel praktisch toepasbare inzichten op!
Client Officers helpen hun klanten effectief bij het nemen van verantwoorde beslissingen!
Op 13 juni 2023 was hij er weer: de Hypotop! Hét jaarlijkse event voor client officers. Ditmaal in Fort Voordorp, waar zij maar liefst 8 verschillende presentaties en workshops bijwoonden.
Wij mochten er ook een verzorgen en die voor maar liefst 4 groepen zeer geïnteresseerde client officers geven. Speciaal voor deze professionals selecteerden we 7 gedragspsychologische technieken: Implementatie Intenties, Hobson’s Choice + 1, Framing, Evoking Freedom, Anchoring, Altercasting en Labeling. Natuurlijk plaatsten we die in de context van (on)bewust gedrag van financiële consumenten en was er ruimte voor praktijktoepassing van deze technieken: de deelnemers bedachten zelf heel veel mogelijkheden hiervoor!
We kregen een mooie waardering; daar zijn we best trots op. Maar wellicht nog leuker waren de vele praktijktoepassingen die wij ontvingen en waarop wij feedback mochten geven!
Wij zien uit naar Hypotop 2024! En wil je meer weten over de genoemde technieken en hun toepassingen, kijk dan even in onze Small Talks!
Guideology Small Talk InFinance: de techniek Inplementatie Intenties
Wij verzorgen de maandelijkse column Guideology Small Talks in dé vakbladen voor professionele financiële dienstverleners: InFinance en Client Officer. Daar zijn we best een beetje trots op! In deze vierde Small Talk leggen we je de techniek Implementatie Intenties uit. Hoe stuur je het gedrag van je prospects en klanten als je ze een ‘ALS …. DAN…. gedragsschema aanbiedt? En hoe doe je daar op een correcte manier je voordeel mee? Lees verder in InFinance. Mét een geanimeerde tutorial!
Portefeuille overnemen? Zó voorkom je verlies van klanten en omzet!
Portefeuille-overnames zijn door de huidige consolidatietrend aan de orde van de dag. Daarbij verliest de overnemende partij vaak relatief veel klanten en dus omzet en verdienpotentieel. Onnodige verliezen, volgens ons. In dit artikel in vakblad InFinance beschrijven we hoe je die verliezen voorkómt door de inzet van gedegen gedragspsychologische communicatie.
Guideology Small Talk InFinance: de techniek Hobson’s Choice + 1
Wij verzorgen de maandelijkse column Guideology Small Talks in dé vakbladen voor professionele financiële dienstverleners: InFinance en Cient Officer. Daar zijn we best een beetje trots op! In de derde Small Talk leggen we je de techniek Hobson’s Choice + 1 uit. Hoe stuur je het gedrag van je prospects en klanten als je ze een extra keuze aanbiedt? En hoe doe je daar op een correcte manier je voordeel mee? Lees verder in InFinance. Mét een geanimeerde tutorial!
Guideology Small Talk in InFinance: de techniek Labeling
Wij verzorgen de maandelijkse column Guideology Small Talks in dé vakbladen voor professionele financiële dienstverleners: InFinance en Client Officer. Daar zijn we best een beetje trots op! In de tweede Small Talk leggen we je de techniek labeling uit. Hoe stuur je het gedrag van je prospects en klanten als je ze een ‘label opplakt’? En hoe doe je daar op een correcte manier je voordeel mee? Lees verder in InFinance. Mét een geanimeerde tutorial!
Guideology Small Talk in InFinance: de techniek Anchoring
Wij verzorgen de maandelijkse column Guideology Small Talks in dé vakbladen voor professionele financiële dienstverleners: InFinance en Client Officer. Daar zijn we best een beetje trots op! In de eerste Small Talk leggen we je de techniek anchoring uit. Hoe kun je prospects en klanten in een hogere of lagere getallenmodus zetten en hoe doe je daar op een correcte manier je voordeel mee? Lees verder in InFinance! Mét geanimeerde tutorial!
Recente publicaties
-
Social Currency: een waardevolle valuta! februari 27,2025
-
De adviseur en AI: een kwestie van vertrouwen december 19,2024
-
Reciprociteit: de mentale bankrekening oktober 31,2024
-
Toegevoegde waarde adviseur onvoldoende bekend oktober 7,2024
-
Succes met duurzame producten september 24,2024