We zijn best trots! Want op 14 november nam minister Sigrid Kaag de publicatie ‘Gedragsperspectief op geldzaken’ in ontvangst. Hierin staan handreikingen om consumenten gezonde financiële keuzes te laten maken. Eén van onze favoriete projecten – VvAA Verzekerings Check-up -is één van die initiatieven. Met deze check up responderen consumenten veel beter op uitnodigingen tot nazorg, zodat die daadwerkelijk en goed plaatsvindt. Bovendien dit efficiënter en tegen lagere kosten! Want digitale collega Joyce doet de eerstelijns nazorg. Lees daarom even verder!

VvAA is een innovatieve financiële dienstverlener en durfde het daarom aan om de eerstelijns verzekeringsnazorg via een digitale collega te doen. Dialog Group ontwikkelde deze single purpose outbound chatbot. Om consumenten te overtuigen de nazorg check-up daadwerkelijk te dóen – en dit ook nog op een geheel nieuwe manier: via een chat i.p.v. in een gesprek met een adviseur – ontwierpen en produceerden wij overtuigende communicatie:
–       Een uitnodiging voor een nazorgdialoog met Joyce Chatbot; waarin we de klant aanspreken op self efficacy en autonomie;
–       Een reminder indien nodig; natuurlijk met empathie dat men niet eerder reageerde;
–       Én een slotmail; gebaseerd op verliesaversie op basis van entitlement. Met name déze communicatie leverde veel extra respons op: tot 65 % open rate en 17 % extra nazorgdialogen!

Ook mochten wij de chatflow gedragspsychologisch optimaliseerden, zodat de betreffende consumenten deze daadwerkelijk afronden.

Deze communicatie werd per tranche telkens verfijnd volgens een tevoren opgesteld experimenteel design. Zo werd gestructureerd toegewerkt naar het optimum. Het resultaat: digitale collega Joyce heeft een vast contract bij VvAA!

Meer lezen? Check het uitgebreide artikel over nazorg met chatbot Joyce in InFinance.