Zó help je consumenten om hun woonlasten betaalbaar te houden!
BNP Paribas Cardif biedt voor de Hypotheek Aflos Verzekering een slimme reboundservice: namens de adviseur ontvangt de klant na het gesprek een uitnodiging om alsnog deze verzekering online aan te vragen. Guideology optimaliseerde de uitnodigingen en reminders, voegde een activerende slotmail toe en voorzag de landingspagina’s van de juiste gedragspsychologische tweaks.
In een Guideology Talk namen we managers, sales, marketers en communicatiespecialisten van BNP Paribas Cardif mee door ons onderzoek, analyses, gekozen technieken en toepassing daarvan. Dat doen we overigens vaak na afloop van een project: leerzaam voor de opdrachtgever én wij vertellen graag over ons vak!
Zó krijg je AOV-nazorgklanten aan tafel!
Nazorg is belangrijk! Zeker bij impactvolle producten als AOV. Daarom stelde Adfiz ons voor om een speciaal AOV-Nazorg Activatiepakket te ontwikkelen. Dat deden we natuurlijk graag; het is verkrijgbaar via onze shop (met een korting voor Adfizleden). Boordevol bewezen effectieve gedragspsychologische technieken.
Die presenteerden we met veel plezier aan de vele belangstellende Adfizleden.
Workshop Begeleiden van Klantgedrag: soms maken twee woordjes het verschil!
Voor marcom-, UX-, content- commerciële professionals van Nationale Nederlanden, ING Bank, SNS en Ohra verzorgden wij een workshop over onbewust gedrag, psychologische overtuigingstechnieken en drempelverlaging volgens het REDUCE-model. Kennis die de deelnemers direct toepasten op hun eigen cases: directe output dus. Daarbij maken soms twee kleine woordjes het verschil, zo bleek!
Natuurlijk helemaal online, inclusief break out rooms en Miro-boards.
Scildon helpt bij stoppen met roken: programma met gedragspsychologie
Veel aspirant-verzekerden van Scildon willen stoppen met roken. Scildon helpt ze hierbij. Ze krijgen dan al direct de niet-rokerskorting! Zij behouden die, mits ze stoppen en gestopt blijven. Daarvoor heeft Scildon samen met Guideology een pilotprogramma opgezet en gelanceerd. Wij ontwikkelden de content en customer journey. Deze zitten vol met gedragspsychologische (communicatie)technieken om te stoppen met roken en om dit vol te houden. Deelnemers krijgen bijvoorbeeld na aanmelding een persoonlijk certificaat van deelname dat onbewust een beroep doet op hun commitment. Met diverse goed getimede mails worden klanten gemotiveerd te stoppen met roken en dit vol te houden. De journey wordt online gerealiseerd door Canvass Company. Lees verder in het persbericht van Scildon.
Zo overtuig je consumenten om hun woonlasten betaalbaar te houden!
Cardif biedt de Hypotheek Aflos Verzekering. Een helder product: bij arbeidsongeschiktheid of werkloosheid wordt de hypotheek tot een vooraf bepaald niveau verlaagd. Zo blijft die betaalbaar als het tegenzit. Een no brainer, toch? Veel consumenten gaan echter tijdens het hypotheekgesprek niet in op het aanbod van de adviseur om deze verzekering aan te vragen.
BNP Paribas Cardif biedt daarvoor een slimme reboundservice: namens de adviseur ontvangt de klant na het gesprek een uitnodiging om alsnog deze verzekering online aan te vragen. Guideology optimaliseerde de uitnodigingen en reminders, voegde een activerende slotmail toe en voorzag de landingspagina’s van de juiste gedragspsychologische tweaks.
Effectieve nazorg? Optimale respons door gestructureerde gedragspsychologische aanpak!
Nazorg moet – vanuit wet- en regelgeving en vanuit klantbelang. Ook biedt nazorg kansen vanuit gezond commercieel oogpunt. Doe het dus effectief: door middel van analyseren, digitaliseren en testen! VvAA is voortrekker op dit gebied. Via gedragspsychologisch geoptimaliseerde communicatie worden de relaties naar en door hun verzekeringscheck-up geleid. Die check-up zelf wordt verzorgd door een specifiek ontwikkelde chatbot van Eerstestap.nl, waarvoor wij ook de chatflow van de juiste gedragspsychologische technieken voorzien om de ‘completion rate’ te optimaliseren.
Alles wordt ontwikkeld vanuit analyse en testen; elke tranche is een voortschrijdend experiment met aangescherpte technieken. VvAA durft weloverwogen te experimenteren. De resultaten zijn er dan ook naar: open rates ruim boven de 60%; click through rates rond de 50%! Én: vermelding in de kamerbrief over het Actieplan Consumentenkeuzes van minister Hoekstra als voorbeeld van een initiatief in de financiële dienstverlening waarin technologie en gedragsbeïnvloeding optimaal worden ingezet! Als kennispartner van het Actieplan Consumentenkeuzes zijn wij dus extra trots op onze bijdragen aan dit project!
Minister Hoekstra: verzekeringscheck-up met chatbot en gedragspsychologie waardevol initiatief
Onlangs verscheen de brief van minister Hoekstra aan de Tweede Kamer over het Actieplan Consumentenkeuzes van het Ministerie van Financiën. In deze brief presenteert de minister 7 aansprekende innovatieve initiatieven in de financiële dienstverlening. Innovatief in dit kader: met de inzet van techniek en gedragsbeïnvloeding.
Guideology is als kennispartner deelnemer aan het Actieplan Consumentenkeuzes. Ook een van de projecten waaraan Guideology succesvol bijdraagt met gedragspsychologische technieken en strategieën is door de minister in deze brief opgenomen. Daar zijn we best een beetje trots op!
Lees in de brief verder over de verzekeringscheck-up van VvAA met Eerstestap en Guideology. Laat je inspireren door technologie en gedragspsychologie en doe er je voordeel mee! Meer weten? Neem even contact op!
Een slecht nieuws bericht en toch vrienden blijven!
Daar sta je dan met je koffer, paraplu en vers uitgeprinte boarding pass. In je linkerhand de deurknop, in je rechterhand je iPhone waarmee je net een Uber besteld hebt om naar de luchthaven te gaan. En dan zie je het: een mailtje van je reisorganisatie. Een SMS eroverheen. Vluchtschema veranderd. Een tabel met nieuwe vertrek- en aankomsttijd. Reken, reken: 4 uur vertraging! Verder geen informatie. Wat nu? Alsnog naar de luchthaven? Bellen? Andere vlucht proberen te regelen? Stress, verdriet, boosheid en angst om te laat op je bestemming aan te komen schieten door je lichaam. Je overweegt om je 7400 Twitter volgers te betrekken in je boosheid. Om te bellen met de reisorganisatie dat ze maar wat moeten regelen voor je. Je weet het even niet meer…
Financiële planning? Help mensen over de drempel!
Kent u dat? Relaties bezoeken uw site, maar zetten niet de volgende stap. Hoe help je deze mensen op een correcte manier over de drempel? Onze klant zocht hiervoor een aanpak. Want relaties bezochten de informatie over financiële planning wel, maar maakten te weinig afspraken hiervoor.
Voor deze klant ontwikkelden we een degelijke follow up mail inclusief reminder. Natuurlijk met relevante psychologische technieken als framing, Zeigarnik effect en self efficacy.
Recente publicaties
-
Better the devil you know than the devil you don’t! december 2,2025
-
Je buren bepalen jouw energieverbruik! oktober 29,2025

“VvAA doet met het project Nazorg 2.0 mee aan het Actieplan Consumentenkeuzes. Doel van dit initiatief is om consumenten te activeren de digitale verzekeringscheck-up te starten, de daarin gevraagde relevante informatie te delen én het gehele nazorgtraject succesvol te doorlopen. Het project heeft inmiddels al tot verbluffende resultaten geleid.” Lees verder in het